کنترل پیشرفت سرطان پروستات با داروی بیماری قلبی!

کنترل پیشرفت سرطان پروستات با داروی بیماری قلبی!

محققان انستیتو تکنولوژی گیتام(GIT) دریافتند که یک داروی مورد استفاده در درمان بیماری کرونری قلب و سکته می تواند پیشرفت سرطان پروستات را کنترل کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، سرطان پروستات یکی از سه سرطان شایع در بین مردان است که بعد از سرطان ریه و معده بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است. بیمارانی که از سرطان پروستات رنج می برند دچار مشکلاتی در ادرار کردن هستند و دائما احساس دفع ادرار دارند و در زمان ادرار کردن نیز دچار درد می شوند.

در مطالعه ای جدید در انستیتو GIT، محققان دریافته اند که داروی آتورواستاتین(Atorvastatin) که به طور گسترده ای در درمان هایپرکلسترولمیا، بیماری کرونری قلب و سکته استفاده می شود، می تواند پراکنش یا متاستاز سرطان پروستات را کاهش دهد.

در این مطالعه دکتر ساتیاناریانا و همکارانش دریافتند که آتورواستاتین می تواند پیشرفت سرطان پروستات را از طریق مهار دو آنزیم ROCK۱ و FAK مهار کند.

به نظر می رسد که آتورواستاتین می تواند فعالیت ضد سرطانی خود را از طریق کاهش تعداد سلول های بنیادی سرطانی اعمال کند. این دارو با ممانعت از چسبندگی سلول های بنیادی سرطانی به سایر سلول ها موجبات مرگ آن ها را فراهم می کند.

مطالعه دوزهای مختلف استفاده از آتورواستاتین برای فعالیت ضد سرطانی نشان داده است که دوز ۳۲ میکرومولار این دارو فعالیت ضد سرطانی بسیار قوی دارد. نکته جالب دیگر در استفاده از این دارو در شرایط آزمایشگاهی، موثر بودن این دارو در مهار رشد سلول های بنیادی سرطانی بوده است که از توده های مربوط به بیماران در مراحل پیشرفته بیماری جداسازی شده اند.

کد خبر 4392916

mehrnews.com/news/4392916

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *