طراحی سیستم اطفا حریق

طراحی سیستم اطفا حریق

هر ساختمانی که در سطح شهر بنا می شود باید از نظر ایمنی، در حد استاندارد باشد تا نه تنها جان و مال ساکنین در ساختمان بلکه جان عابرین را نیز حذف کند. تصور کنیم که ساختمانی در حال سوختن است آیا می دانید تا چه اندازه می تواند به بناهای مجاور و عابرینی که در حال تردد هستند آسیب بزند؟ به همین دلیل است که طراحی سیستم اطفا حریق از جمله مهمترین و حساس ترین مراحلی است که در ساخت و ساز باید به آن توجه داشت.

طراحی سیستم اطفا حریق

لزوم طراحی سیستم اطفا حریق

در گذشته زمانی که خانه یا هر ساختمان دیگری آتش می گرفت، مردم باید در اولین قدم با آتش نشانی تماس گرفته و سپس به هر طریق، تا زمان آمدن نیروها آتش را مهار می کردند. قطعا خسارت زیادی به بار می آید و عمق فاجعه زمانی بود که منجر به مرگ تعداد زیادی از افراد می شود. اما امروزه از سیستم های اعلام و اطفا حریق در انواع ساختمان ها استفاده می شود که در کوچکترین زمان می تواند خطر را اعلام و سیستم های اطفا را فعال نماید. در واقع وجود این قبیل سیستم ها، بخشی از امنیت ساختمان را تامین می کند. اما در میان عواملی که بر روی کارایی این تجهیزات تاثیر می گذارد، نوع طراحی سیستم های اطفا حریق است.

از جمله فاکتورهای مهم در طراحی سیستم های می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • محل قرار گیری تجهیزات اطفا حریق
  • طراح سیستم های شبکه ای برای پوشش کلیه قسمت های ساختمان
  • تهویه مناسب در پارکینگ ها
  • طراحی و محاسبه مخزن پودر، گاز یا آب
  • طراحی سیستم های نازل اسپری
  • و….

به منظور طراحی سیستم اطفا حریق از نرم افزار اتو اسپرینگ استفاده می شود که چند مزیت عمده دارد:

  • تعیین سایز لوله ها و اتصالات
  • رسم نقشه با دقت بالا و قابل چاپ
  • ارائه نقشه های طراحی شده دو بعدی و سه بعدی
  • محاسبه هیدرولیکی لوله ها و آنالیز آن ها
  • امکان وارد کردن نقشه های طراحی شده توسط اتوکد
  • و…

طراحی سیستم اطفا حریق پودری

در اطفا حریق، از مواد مختلف برای مهار کردن آتش استفاده می کنند و نوع پودری، از جمله سیستم های رایجی است که در ساختمان ها کاربرد دارد. در طراحی سیستم اطفا حریق پودری لازم است به محل قرار گیری نازل ها، طراحی و محاسبه مخزن پودر، طراحی سیستم فشار، طراحی نازل ها و… توجه شود. در واقع نوع طراحی باید به گونه ای باشد که بتواند بخشی از ساختمان که در نقشه کشی مد نظر بوده است را تحت پوشش قرار داده و آتش را مهار کند.

طراحی سیستم اطفا حریق گازی

نوع سیستم های اطفا حریقی که در ساختمان استفاده می شود، بسته به نوع ساختمان و مساحت آن تفاوت خواهد داشت. ممکن است مهندسین تصمیم داشته باشند طراحی سیستم اطفا حریق گازی را برای بنای فعلی در نظر بگیرند. در این نوع سیستم ها باید از گازهای خنثی و بی بو برای مهار کردن آتش استفاده شود. به منظور طراحی چنین سیستم هایی، لازم است نقشه ای طراحی گردد مبنی بر اینکه در هر بخش از ساختمان، سیستم ها چگونه جای گذاری شوند. این مسئله بسیار مهم است چون نهایتا عملکرد سیستم را برای خاموش کردن آتش را تعیین می کند. از سویی دیگر تعداد نازل ها، پمپ، طراحی سیستم شبکه ای، محل قرار گیری مخزن گاز و.. از دیگر مواردی است که باید رعایت شود.

کلام آخر:

طراحی سیستم های اطفا حریق بخشی از طراحی ساختمان به حساب می آید که در زمان ساخت و ساز لازم است برحسب نقشه ساخت بنا، بهترین طرح را برای این قبیل سیستم ها پیاده نمود. تیم مهندسی از کارشناسان توانمند مسئولیت این کار را برعهده می گیرند تا نهایتا هم در زیبایی ساختمان خللی ایجاد نشده و هم امنیت ساختمان طبق اصول استاندارد تامین گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *