آمادگی دائمی بالن مخابراتی برای مدیریت بحران در شرایط خاص

آمادگی دائمی بالن مخابراتی برای مدیریت بحران در شرایط خاص

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران بر آمادگی دائمی بالن مدیریت بحران برای ارائه خدمات ارتباطی در شرایط خاص تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه فضایی ایران، به منظور بررسی فعالیت‌های انجام شده در زیرسیستم باند اس مخابراتی پروژه بین‌المللی ماهواره دانشجویی کوچک (SSS) و توسعه زمینه‌های همکاری مشترک در حوزه پژوهش و فناوری، دکتر حسین صمیمی، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران به همراه هیئتی از پژوهشکده علوم و فناوری هوافضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر بازدید کرد.

این هیئت از مراحل طراحی، ساخت و تست زیرسیستم باند اس مخابراتی این ماهواره دیدار کرده و در جریان فعالیت‌های انجام شده در ساخت مدل مهندسی زیرسیستم باند اس مخابراتی ماهواره SSS قرار گرفتند.

پروژه بین‌المللی ماهواره دانشجویی کوچک (Student Small Satellite)، یک ماهواره ۳۰ کیلوگرمی است که از سوی اپسکو به صورت مشترک بین مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی ایران، چین و پاکستان در دست اجرا است و با توجه به تجارب موفق موجود در پژوهشگاه فضایی ایران، مسئولیت طراحی، ساخت و تست بخش‌های مهمی از این ماهواره در ایران به این پژوهشگاه محول شده است.

پژوهشگاه فضایی ایران نیز به منظور توسعه تعامل با دانشگاه‌ها، در قالب قراردادی، طراحی، ساخت و تست زیرسیستم باند اس مخابراتی این ماهواره را به دانشگاه صنعتی امیرکبیر محول کرده است.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در دیدار با رئیس پژوهشکده علوم و فناوری هوافضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر، اظهارداشت: با توجه به اینکه یک پرتابگر چینی وظیفه پرتاب این ماهواره را بر عهده دارد، فرصت بسیار مغتنمی است تا فناوری بومی داخل کشور توسعه یافته و امکان کسب سابقه فضایی برای آن فراهم شود.

صمیمی همچنین، با اشاره به حجم بالای همکاری‌های مشترک پژوهشی بین پژوهشگاه فضایی ایران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، ۴۴ طرح پژوهشی مشترک در قالب پایان‌نامه‌های دکتری، کارشناسی ارشد و طرح پژوهشی مستقل به مبلغ مجموع ۱۰ میلیارد ریال در حوزه‌های مختلف علوم و فناوری فضایی بین پژوهشگاه و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در دست اجرا است.

وی با اشاره به وجود مرکز نوآوری و مرکز تحقیقات پیشرانش و انتقال مداری در ساختار سازمانی پژوهشکده علوم و فناوری هوافضای دانشگاه و وجود پروژه‌ها و فعالیت‌های مرتبط با این دو مرکز در پژوهشگاه فضایی ایران، از آمادگی پژوهشگاه فضایی ایران برای گسترش همکاری‌های مشترک در این دو حوزه خبر داد.

در این جلسه، دکتر مصطفی صفوی همامی، رئیس پژوهشکده علوم و فناوری هوافضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر ضمن معرفی تاریخچه تأسیس، ساختار سازمانی و شرح وظایف این پژوهشکده، به معرفی پتانسیل‌های آن در جهت گسترش فعالیت‌های مشترک پژوهشی بین پژوهشگاه فضایی ایران و پژوهشکده علوم و فناوری هوافضا پرداخت.

وی گفت: از ابتدای تأسیس این پژوهشکده، پروژه‌های کلان با کاربردهای مختلف فضایی در آن به اجرا در آمده است که یکی از شاخص‌ترین آنها، طراحی، ساخت و تست زیرسیستم باند اس مخابراتی ماهواره دانشجویی کوچک است که امکان کسب سابقه فضایی برای فناوری‌های تولید شده در کشور را فراهم می‌کند.

صفوی تصریح کرد: مدل مهندسی زیرسیستم باند اس از دو بخش آنتن و فرستنده-گیرنده مخابراتی تشکیل شده که بخش فرستنده-گیرنده نیز از دو بخش بورد پردازش باند اس و بخش RF تشکیل شده است که در حال حاضر، ساخت همه قسمت‌های مدل مهندسی با موفقیت به اتمام رسیده و تست‌های عملکردی زیرسیستم در دست اجرا است.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران همچنین در جمع مدیران گروه سامانه های بازگشت پذیر پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی بر آمادگی دائمی بالن مدیریت بحران برای شرایط خاص تأکید کرد.

وی با حضور در پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی از پروژه های در دست اجرای این پژوهشکده نیز بازدید کرد.

کد خبر 4693244

mehrnews.com/news/4693244

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *