تشخیص سرطان با فناوری هسته ای/ تجهیز بیمارستانها با دستگاه ایرانی

دستگاه تشخیص سرطان

استاد تمام دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: اگر حمایت ها از پروژه دستگاه تشخیص سرطان با فناوری هسته ای محقق شود، امسال بیمارستان های کشور مجهز به این دستگاه می شوند.
به گزارش خبرنگار مهر، بیستم فروردین ماه هر ساله فناوری هسته ای همواره بیش از روزهای دیگر مورد توجه قرار می گیرد زیرا این روز از ۱۲ سال پیش تحت عنوان روز ملی فناوری هسته ای نام گرفته است.

  • درسال ۱۳۸۵ خبر دستیابی ایران به فناوری غنی سازی اورانیوم و راه اندازی یک زنجیره کامل غنی سازی در نطنز اعلام شد که در پی این خبر با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به پاس قدردانی از تلاش های افتخار آمیز دانشمندان جوان ایران اسلامی، بیستم فروردین ماه، مقارن با تکمیل چرخه سوخت هسته ای در تقویم رسمی ایرانیان روز ملی فناوری هسته ای نام گرفت.
  • این فناوری در برگیرنده بسیاری از علوم مهندسی و پایه است و در حال حاضر منحصراً در اختیار تعداد کمی از کشورهای جهان است. اهمیت کسب این فناوری موجب جهش علمی در همه زمینه های علمی و صنعتی در کشور شده است.

در همین راستا در صدد آمدیم تا گفتگویی با دکتر حسین آفریده، استاد فیزیک و علوم هسته ای دانشگاه امیرکبیر، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته فیزیک و علوم هسته ای و مجری طرح کلان ملی «سیکلوترون» (شتابگر هسته ای) داشته باشیم. وی دارای درجه استاد تمامی است.

دکتر حسین آفریده در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت این تکنولوژی در ایران اظهار کرد: ایران یکی از کشورهایی است که در منطقه حداکثر استفاده از دانش هسته ای را انجام داده است. اما اکنون زمان آن رسیده که دانش هسته ای را در صنعت بیش از پیش به کار بگیریم.

ضرورت ورود بخش خصوصی در فناوری هسته ای برای صنعتی شدن

  • استاد تمام دانشگاه صنعتی امیرکبیر عنوان کرد: صنعت هسته ای نباید در بخش های دولتی خلاصه شود بلکه باید بخش های خصوصی به میان آیند تا بتوان شاهد پیشرفت های این حوزه در کشور بود.
  • استاد فیزیک و علوم هسته ای دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه ضروری است در گسترش کاربردهای مختلف فناوری هسته ای و سایر فناوری ها پای بخش خصوصی به میان آید، گفت: ایجاد شرکت های دانش بنیان می تواند در این زمینه تاثیر گذار باشد تا در نهایت شاهد صنعتی شدن فناوری هسته ای باشیم.

وی در خصوص سطح علمی فناوری هسته ای افزود: ما از نظر علمی در سطح علمی بالایی در منطقه قرار داریم، همچنین از نیروهای انسانی ماهری برخوردار هستیم که می تواند دانش افزایی را در سطوح مختلف به کار بگیرند اما به شرطی که به آن توجه شود.

تجهیز بیمارستان ها با دستگاه ایرانی ساخته شده با فناوری انرژی هسته ای

آفریده با اشاره به تحقق شعار سال که حمایت از کالای ایرانی است خاطر نشان کرد: ما طرحی را چندین سال گذشته مبنی بر دستگاه سیکلوترون ۱۰ مگا الکترون ولت (۱۰ میلیون الکترون ولت) یا دستگاه تشخیص سرطان آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه اکنون این دستگاه نیاز کشور است، افزود: در هر حال یک نمونه خارجی از این دستگاه وجود دارد ولی با ساخت آن و مجهز کردن بیمارستان های تهران و شهرهای بزرگ کشور، بیماران در نوبت نمی مانند و از سوی دیگر هزینه های ساخت و استفاده از آن کاهش می یابد.

آفریده با بیان اینکه قطعات اصلی این طرح ساخته شده است، گفت: قیمت این دستگاه ۴۰ درصد از نمونه خارجی پایین تر است. مجری طرح کلان طراحی و ساخت سیکلوترن اظهار داشت: اگر با توجه به شعار امسال که مبنی بر حمایت از کالای ایرانی است، حمایت های مالی از سوی وزارت بهداشت به این طرح محقق شود می توانیم طرح را به نتیجه برسانیم و دستگاه نهایی را استفاده کنیم.

https://www.mehrnews.com/news/4265761/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *