درمان بیماری های ژنتیکی در کشور با اجرای پروژه ایرانوم

سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت

وزیر بهداشت گفت: پروژه ایرانوم تلاشی است برای اینکه از مراکز علمی دنیا عقب نمانیم و می تواند به درمان بیماری های ژنتیکی در کشور کمک کند.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سید حسن هاشمی در مراسم افتتاح پروژه ایرانوم در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: بخشی از متولدین کشور دارای معلولیت های مختلفی هستند. از یک و نیم میلیون نفری که هر ساله متولد می شوند، حدود ۲ درصد دچار معلولیت هستند که این موضوع به ژن آنها بستگی دارد.

وی گفت: در صورتی که اطلاعاتی را در مورد تغییرات ژنتیکی آنها بتوانیم پیدا کنیم، از تولدهای مکرر جلوگیری می شود و چون برخی از خانواده ها ۳ تا ۵ مورد از یک جنس معلولیت دارند، علم ژنتیک می تواند برخی از آنها را درمان کند زیرا معلولیت در بخشی از ژنوم آنها مشخص است و می توان با شناسایی آن معلولیت را درمان کرد.

هاشمی یادآور شد: بخشی از علم ژنتیک نیز بلندپروازی علم پزشکی است که برای هر فردی متناسب با بیماری که برای وی اتفاق افتاده باید داروی متناسب با ژن او برایش از نظر نوع و مقدار تجویز شود.

هاشمی یادآور شد: این موضوع بخشی از علم مدرن است که هم اکنون ما سعی کرده ایم که از مراکز علمی دنیا عقب نمانیم و در مراکز متعددی از جمله دانشگاه علوم بهزیستی، شیراز و مشهد این پروژه ها را اجرایی کنیم.

وزیر بهداشت گفت: اگر روزی ژنتیک بتواند معلولان ذهنی را که در حوزه های مدیریتی چه هویدا و چه ناپیدا هستند درمان کند، خدمت بزرگی کرده است. چرا که بزرگترین مشکل بشر، جهل بشر است و ما خیلی وقتها خیلی از راه هایی که دیگران رفته اند را دوباره می رویم و از دانش بشر و توانمندی خودمان، خود را محروم می کنیم.

وی گفت: آنچه امروز در ایران شروع کرده ایم، ۲۰ سال پیش در مراکز تحقیقاتی دنیا شروع شده است. اگر آنجایی که نمی دانیم و تلاش می کنیم قابل تقدیر است، اما اگر می دانیم و دوباره یک راه را می رویم ناراحت کننده است.

هاشمی با اشاره به فلک کردن دانش آموزان چپ دست در زمان قاجار خاطرنشان کرد: مشابه این برای بشر امروز هم هست و برخی بعد از ۱۵۰ سال هنوز بر برداشتهای شخصی خود تاکید می کنند.

  • وی اظهارداشت: سازمان بهزیستی، وزارت رفاه و وزارت کشور نیاز به انجام مطالعات کلان در حوزه های اجتماعی دارند و باید سفارش دهنده این مطالعات در زمینه های تنوع، تناقضات و متاسفانه اختلاف طبقاتی که امروز وجود دارد، باشند و از توان دانشگاه ها استفاده کنند.
  • هاشمی بیان کرد: در عین خوشحالی از تاسیس مرکز ژنومیک دانشگاه علوم بهزیستی و پروژه ایرانوم غصه دار هم شدم چرا که تمام هزینه های این پروژه یک میلیون یورو بیشتر نبود و با این مقدار پول دل این تعداد دانشمند و جوان علاقه مند به رشد و تعالی شاد شد.

وزیر بهداشت افزود: ما دستمان به جایی نمی رسد، اما امیدوارم صدایمان به آنهایی که می توانند برسد که روزانه خیلی بیشتر از اینها در جاهای دیگر هزینه می کنند اما می توانند با یک میلیون یورو در پروژه هایی تحقیقاتی هزینه کنند.

وی گفت: اگر پروژه ایرانوم یک پروژه ملی و حلقه های یک زنجیر باشد، می تواند به جای رقابت منفی، خلق ثروت کند و برای سایر مراکز علمی انگیزه ایجاد کند.

هاشمی خاطرنشان کرد: من در خارج از ایران شاگردان شما، اساتید ژنتیک را دیده ام که درخشیده اند و این نشان می دهد که این ریشه درخت تنومندی است که در دانشگاه نهادینه شده و امیدوارم بتوانیم میراثی که به نام ایران به ما ارث رسیده را رشد و ارتقاء بخشیم.

وزیر بهداشت با ابراز تاسف از اتفاقی که برای نفتکش سانچی رخ داد و از دست دادن دریانوردان ایرانی در این حادثه، گفت: آنچه در سانچی رخ داده هر روز در کشور رخ می دهد. یک و نیم برابر قربانیان سانچی هر روز در تصادفات از بین می روند. این موضوع غیر از نزاع ها است که جای تحقیقش در حوزه های روانشناسی و اجتماعی است که بتوانیم از قربانیان نزاع ها کم کنیم.

وی گفت: قربانیان آلودگی هوا هم کمتر از تعدادی که در سانچی از بین رفته اند نیست.

هاشمی با اشاره به مسئولیت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: از حوادث که بگذریم، بلایای طبیعی هم زیاد است. یا زیر پایمان می لرزد یا از آسمان باران نمی آید یا حول و حوشمان جنگ و تروریست است.

وزیر بهداشت افزود: آنها که به دلیل دفاع از کشور دچار معلولیت شده اند، مظلوم هستند و صدایشان هم در نمی آید. این ظلم است که از علم بشر نتوانسته ایم برای کمک به این افراد استفاده کنیم و این امکان را برای هموطن خودمان فراهم کنیم.

https://www.mehrnews.com/news/4201210/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *