تأکید مدیرعامل سایپا بر پیگیری جدی سرمایه گذاری مشترک با چین

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تأکید بر اهیت سرمایه گذاری شرکت های خارجی در ایران، گفت: برهمین اساس مذاکرات با شرکت چانگان باید با جدیت بیشتری دنبال شود.
به گزارش مهر به نقل از سایپا، مهدی جمالی در دیدار قائم مقام کمیته توسعه اقتصادی صنایع شهر چونگ چینگ از کشور چین گفت: به نظر می رسد که هردو شرکت چانگان و سایپا تصمیم استراتژیکی برای همکاری اتخاذ کرده اند و دولت ایران از این همکاری حمایت می کند.

وی افزود: با توضیحاتی که معاون کمیته اطلاعات اقتصادی شهر چونگ چینگ ارائه دادند نشان دهنده این است که این موضوع جزء سیاست های دولت چین و منطقه چونگ چینگ نیز است که از این همکاری حمایت خواهند کرد.

جمالی گفت: ۴۰ درصد از بازار خودروی ایران متعلق به گروه سایپاست و برنامه این گروه خودروساز برای سال ۲۰۲۵ افزایش ظرفیت تولید به دو برابر ظرفیت فعلی است. درحال حاضر تولید گروه سایپا نزدیک به ۷۰۰ هزار دستگاه در سال است و طی ۶ سال آینده این ظرفیت به ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل سایپا تصریح کرد: سیاست گروه سایپا در افزایش تولید، این است که ۵۰ درصد از محصولات با برند گروه سایپا تولید شود و ۵۰ درصد ما بقی را در مشارکت با شرکای خارجی به تولید برسانیم.

وی افزود: در حال حاضر شرکت سیتروئن اولین شریک خارجی گروه سایپا است و نزدیک به ۳۰۰ هزار دستگاه از تولیدات گروه سایپا، به محصولات سیتروئن اختصاص داده شده است.

جمالی گفت: با شرکت رنو هم از گذشته شراکت تجاری داشته ایم و نزدیک به ۲۰۰ هزار دستگاه از تولیدات گروه سایپا، به شرکت رنو اختصاص یافته است. همچنین با شرکت برلیانس چین هم برای تشکیل شرکت مشترک مذاکره کرده ایم.

وی افزود: در برنامه هایمان شرکت چانگان به عنوان شریک جدی گروه سایپا تلقی می شود و در حال حاضر محصول CS۳۵ چانگان در ایران تولید می شود و برنامه ریزی سایپا برای تولیدات چانگان، اختصاص ظرفیت حداقل ۲۰۰ هزار دستگاه طی سه سال آینده است.

مدیرعامل گروه سایپا گفت: با توجه به ظرفیت بازار خودروی کشورمان و حضور خوب خودرویCS۳۵ در بازار ایران و در صورت حمایت دولت چین و تحقق پیشنهاد های گروه سایپا در زمینه همکاری بیشتر با چانگان، ظرفیت های تولیدی مناسبی را در اختیار چانگان قرار خواهیم داد.

جمالی گفت: مدل همکاری با سیترئن را می توانیم با شرکت چانگان به اجرا بگذاریم و مذاکرات با شرکت چانگان باید با جدیت بیشتری صورت گیرد به دلیل اینکه تقاضاهای زیادی برای سرمایه گذاری مشترک با سایپا وجود دارد چراکه ایران از بازار مطمئنی برخوردار است.

وی افزود: البته سایپا با چانگان مذاکرات خوبی را انجام داده است و من از روند مذاکرات رضایت دارم ولی انتظار دارم این مذاکرات سرعت بیشتری بگیرد.

مدیرعامل گروه سایپا گفت: امیدوارم در مذاکرات جدید با چانگان بتوانیم به سرعت به سوی تشکیل جوینت ونچر پیش برویم چراکه دولت جمهوری اسلامی ایران این روش از سرمایه گذاری مشترک را در تولید خودرو در دستور کار دارد.

در ادامه یانگ لی کی یونگ، قائم مقام کمیته توسعه اقتصادی صنایع شهر چونگ چینگ نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در سایپا گفت: گروه سایپا یکی از خودروسازان مهم کشور ایران است که توانسته با تولیدات خود سهم خوبی از بازار این کشور را به خود اختصاص دهد.

وی افزود: شرکت چانگان هم در شراکت با خودروسازان برتر دنیا و با بهره گیری از دانش و تکنولوژی روز دنیا توانسته محصولات متنوعی تولید و به بازار چین و سایر کشورها عرضه کند.

یونگ تاکید کرد: چانگان در کشور ایران هم با همکاری سایپا توانسته خودروی CS۳۵ را تولید و عرضه کند که مورد استقبال بازار هم قرار گرفته است و در نظر داریم محصولات جدید دیگری نیز با مشارکت سایپا تولید و عرضه کنیم.

وی افزود: نکته مهمی که در شراکت با سایپا مد نظر است نحوه انتقال قطعات از چین به ایران است و باید به نحوی باشد که بتوانیم در کوتاه ترین زمان ممکن و با حداقل هزینه، سفارشات را به سایپا جهت تولید محصول عرضه کنیم و بر همین اساس پیشنهاداتی را به سایپا ارائه کرده ایم.

قائم مقام کمیته توسعه اقتصادی صنایع شهر چونگ چینگ گفت: این آمادگی از جانب شرکت چانگان و مقامات شهر چونگ چینگ وجود دارد که با همراهی دولت چین این برنامه اجرا شود و قاعدتا علاوه بر قطعات خودرو، در روند مبادلات کالا بین دو کشور تاثیر مهمی خواهد گذاشت.

یونگ تاکید کرد: در خصوص ایجاد جوینت ونچر مشترک بین سایپا و چانگان هم تلاش خواهیم کرد که شرایط لازم جهت ایجاد شرکت مشترک با سرعت بیشتری انجام شود و دو طرف بتوانند در یک شرایط مناسب همکاری های خود را گسترش دهند.

منبع : https://www.mehrnews.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *